Sectorul cultural a cerut respect. Iata raspunsul

Dorim sa va multumim tuturor celor care ati semnat scrisoarea deschisa “Cerem respect! Sectorul cultural nu poate fi ignorat de Guvernul Romaniei” si celor care ati trimis mesaje de sustinere si incurajare. Ne bucuram de asemenea de organizarea flashmobului “Ati zidit cultura vie!” la Bucuresti si la Cluj-Napoca. In urma acestei actiuni publice, coroborate cu depunerea Scrisorii deschise cu o zi inainte, cei prezenti la evenimentul de la Bucuresti din fata Ministerului Finantelor Publice au fost invitati la o intalnire consultativa cu reprezentanti ai MFP. Intalnirea a avut loc joi, 6 septembrie, la sediul MFP. Din partea protestatarilor au participat Raluca Pop (facilitator cultural si membru CSCI), Alexandra Pirici (coregrafa) si Vasile Ernu (scriitor si coordonator Criticatac).

CSCI, ca initiator al demersului cu privire la Ordonanta de Guvern despre fondurile Loteriei pentru AFCN si a scrisorii deschise “Cerem respect! Sectorul cultural nu poate fi ignorat de Guvernul Romaniei” si participanti la intalnirea cu reprezentanti ai MFP, emite urmatorul punct de vedere:

Cu privire la raspunsul Ministerului Culturii si Patrimoniului National din 5 septembrie 2012 si publicat pe situl MCPN la adresa: http://www.cultura.ro/articol/415

–        solicitam publicarea pe situl MCPN a scrisorii trimise către Ministerul Finaţelor Publice, în atenţia domnului Viceprim-ministru Florian Georgescu, înregistrată cu nr. 4278/13 august 2012. In lipsa unei analize de impact si a unei minime evaluari a consecintelor Ordonantei prezente in Nota de fundamentare, aceasta scrisoare reprezinta singura contributie din zona administratiei publice din cultura si este nevoie ca sectorul cultural sa stie ce pozitie au adoptat cei care asigura dezvoltarea strategica a culturii in Romania: Ministerul Culturii si Patrimoniului National;

–        consideram invocarea Regulamentului (CE) 2223/96 al Consiliului din 25 iunie 1996 publicat în JO L310, 30 noiembrie 1996, p. 1. drept insufienta si inoportuna. In primul rand, este vorba de un “regulament” (deci nu o „directiva”, cum amintise domnul ministru Hasotti), iar acest gen de document „generează dispoziţii care intră imediat în vigoare în toate statele membre, la fel ca şi legislaţia naţională, fără să fie nevoie de o intervenţie din partea autorităţilor naţionale”. De altfel, se poate citi chiar in Art.1, paragraful 3 din acest document ca „prezentul regulament nu obligă nici unul dintre statele membre să utilizeze SEC 95 la întocmirea conturilor în scopuri proprii”. Mai mult decat atat, anul regulamentului – 1996 – este la 11 ani distanta de intrarea noastra in UE si la 12 ani distanta de introducerea prevederii conform careia veniturile Loteriei erau directionate catre AFCN. Cu alte cuvinte, invocarea regulamentului pentru actuala Ordonanta de Guvern nu poate fi acceptata ca baza legala si justificare a acesteia;

–        cu privire la precizarea: “pentru bugetul anului 2014, MCPN va propune un amendament prin care finanţarea Fondului Cultural Naţional să fie în echivalentul sumei alocate în 2013, indexată cu indecele de inflaţie.”, solicitam MCPN sa faca acest demers plecand de la media aritmetica a veniturilor virate de Loterie in 2010, 2011, 2012, indexata cu indicele inflatiei”, aceste sume fiind deja cunoscute si permitand un grad de previzibilitate al finantarilor.

Cu privire la rezultatele intalnirii cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice:

–        Observam ca avizarea Ordonantei de Guvern, inclusiv publicarea sa in Monitorul Oficial (despre care am fost informati la intalnire) inainte de termenul de 30 de zile de la lansarea proiectului de act normativ in dezbatere publica contravine Legii 52/2003 privind transparenta procesului decizional in administratia publica. Atitudinea generala pare a fi ca aceste reglementari sunt niste detalii, niste banale formalitati;

–        Apreciem informatia ca MFP a cerut in etapa de redactare a proiectului de act normativ o opinie din partea MCPN si ca a primit aviz din partea MCPN pentru Ordonanta de Guvern in aceasta forma. Consideram iresponsabil din partea MCPN ca a asigurat MFP ca situatia AFCN permite ca 2% din veniturile Loteriei sa nu mai fie virate catre AFCN, fara a consulta AFCN si fara a asigura o solutie clara de finantare alternativa pentru proiectele culturale si editoriale, avand la baza garantii ferme pentru previzibilitatea fondurilor;

–        Consideram inoportuna sugestia MFP ca beneficiarii AFCN si administratia AFCN sa realizeze o analiza de impact a Ordonantei asupra finantarilor pentru cultura, in conditiile in care acest lucru trebuia facut de catre initiatorii proiectului de act normativ in fundamentarea proiectului sau de catre MCPN inainte de a aviza Ordonanta.

–        Consideram ca AFCN trebuie sa reactioneze public la situatia creata prin aplicarea Ordonantei in cauza, comunicand public care va fi impactul Ordonantei asupra finantarilor publice pentru cultura si sa propuna solutiile sale pentru colectarea de venituri din alte surse;

–        Consideram regretabila lipsa oricarui comentariu din partea reprezentantilor MFP atunci cand, in cadrul intalnirii, am mentionat lipsa de consultare si informare a operatorilor culturali si omisiunea precizarii nevoii de a realiza acestea in Nota de fundamentare a Ordonantei;

–        Consideram drept improprie justificarea Ordonantei de Guvern de catre reprezentantii MFP printr-o asa-numita „politica publica” a Guvernului Romaniei de a elimina mecanismele de transfer direct al banilor din venituri publice intre bugetele institutiilor publice, in favoarea unei centralizari a tuturor veniturilor la bugetul de stat, pentru a fi apoi redistribuite. Disciplina bugetara si transparenta sunt cel mult principii ale bunei guvernari, si nu o politica publica in sine, iar aceste deziderate pot fi realizate si altfel decat printr-o centralizare a tuturor veniturilor publice (deci si a controlului) la bugetul de stat. Fara a intra intr-o dezbatere despre politicile fiscale ale Romaniei, consideram ca aceasta abordare nu poate justifica insa sine orice masura, mai ales cand initiatorii nu propun masuri compensatorii clare pentru institutiile si sectoarele afectate;

–        Apreciem disponibilitatea MFP de a facilita comunicarea cu ANAF pentru a evalua celelalte parghii de finantare la AFCN si a le face mai eficiente. Inaintam o cerere catre AFCN de a prelua aceasta comunicare si a demara aceasta initiativa, la care CSCI se poate alatura ulterior;

–        Apreciem disponibilitatea MFP catre o viitoare consultare pentru a gandi facilitati si sisteme permisive pentru desfasurarea actului artistic in regim privat non-profit si ca artist independent in Romania.

In final, solicitam ca pe viitor CSCI sa fie informat din oficiu, conform legislatiei in vigoare, atunci cand sunt publicate in dezbatere publica proiecte de act normative care afecteaza finantarea pentru sectorul cultural din Romania – privat, privat-non profit sau public – cat si atunci cand sunt propuse masuri fiscale care afecteaza activitatea artistilor independenti, persoane fizice sau persoane fizice autorizate. Consideram ca eventualele modificari  ale legislatiei actuale privind modul de finantare al proiectelor culturale trebuie sa fie realizate conform legii 52/2003 privind consultarea publica cu operatorii culturali si artistii implicati in derularea proiectelor culturale in Romania.

Biroul de Coordonare a Coalitiei Sectorului Cultural Independent

10 septembrie 2012

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s